Waarom (niet) aansluiten bij de landelijke fotografieclubs?
Ik ben naast verkoopstylist ook woningfotograaf en klanten vragen mij wel eens waarom ik zelfstandig blijf en me niet wil aansluiten bij grote fotografieclubs, de alles onder één dak bedrijven. Dan heb ik een veel constantere flow van opdrachten en is mijn agenda lekker gevuld. Nou, dat wil ik niet, omdat ik toch nog wat mis en dat is vaak niet in het voordeel van de klant, de verkoper dus.
Concurreren op de opstartkosten
De opstartkosten die makelaars berekenen aan hun klanten staan onder druk. Hierin onderscheiden zij zich van elkaar door dit zo goedkoop mogelijk aan te bieden. De fotoreportage is hier een onderdeel van, dus als dat bij een andere makelaar goedkoper kan… tja waarom zou je die dan niet kiezen? De fotoreportage wordt op die manier gezien als een noodzakelijk kwaad…
Bezuinigen op de eerste indruk
Wel gek als je bedenkt dat, zeker nu, diezelfde foto’s veel langer op Funda prijken dan een jaar geleden. Binnen 1 maand je huis verkopen lijkt een utopie, waarschijnlijker is het eerder 2 á 3 maanden dat het duurt. En al die tijd neemt de verkoper genoegen met die goedkope fotoreportage. Het effect van het prijsvoordeel is al wegge-ebt, maar de ergernis komt nog… Je bezuinigt in feite op de eerste indruk en waarom?
Online is vluchtig, je wilt juist dat mensen blijven hangen bij jouw foto’s. Dat ze de tijd nemen om door de hele fotoreportage te scrollen. Als bezichtigingsaanvragen uitblijven, dan begint de ergernis.
Fotografie met mooi-weer garantie
Ben ik dan zo duur? Nee, ik vind van niet. Ik wil alleen een eerlijke prijs ontvangen voor het werk dat ik doe. ‘Wat maakt jou dan anders?’: vraagt de klant.
Een fotoreportage die ik maak is altijd met een zonnetje, en dan niet een gefotoshopt zonnetje, maar een echte. Dat klinkt leuk, zo’n garantie, maar in de praktijk betekent dit dat niet elk moment van de week geschikt is voor de fotografie. Sombere luchten, regen, ik laat dat echt liever voorbijgaan… Ik plan de reportage op de mooiste dag van de week. En de mooiste dag valt ook wel eens in het weekend…
Snel? Mwah niet persé
Snelheid is een ander heikel punt, ik ben niet snel. Ik maak graag een praatje, kan het niet laten om even te informeren naar de volgende grote stap in het leven van de verkoper. Wat is de aanleiding van de verhuizing? Waar kijk je naar uit? Wat vind je jammer dat je achterlaat? Dat soort dingen. Ik hou nou eenmaal van verhalen.
En dan nog eerst een rondje door de woning?
Oké en ga je dan na zo’n gesprekje met de foto’s aan de gang? Nee, nog steeds niet. Ik loop dan een rondje door de woning om alles door mijn ogen als stylist te bekijken. Ik plaats zaken nog even uit het zicht van de camera, want het standpunt van de fotografie is nou eenmaal anders. De klant loopt echter met een big smile met me mee: ‘wat fijn dat je dat nog even doet, ik was niet zeker of ik het allemaal goed had gedaan zoals je zei’: zegt die.
Nabewerken? Terwijl je fotografeert met een Nikon spiegelreflex?
De nabewerking, een beetje een vies woord, want nabewerken klinkt als de boel beduvelen, is ook zo’n ding. Waarom moet je foto’s nabewerken, je maakt ze toch al met een fraaie Nikon spiegelreflexcamera? Dat moet toch goed genoeg zijn? Nou, nabewerken is nodig om foto’s recht te zetten, de belichting aan te passen, dat doen je ogen ter plaatse wel maar de camera dus niet, zodat de foto er donkerder uitziet dan de werkelijkheid. Omdat ik zelf in de woning ben geweest weet ik ook kleuren exact te herinneren en zal hier dan ook niet in doorslaan. Bij mij geen standaard filter door een fotobewerkingsclub uit Verweggistan over mijn reportage. Dat was wel weer sneller geweest, I know, maar ik ben nou eenmaal een Pietje Precies en doe dit graag zelf.
Zelf doen is de kern van mijn bedrijf
En dat zelf doen, dat is eigenlijk wel de kern van mijn bedrijf. De klant weet wie er komt, namelijk ik zelf. De fotoreportage is dan ook altijd van dezelfde kwaliteit, want door mij gemaakt. Niet de ene keer een ervaren fotograaf en de volgende keer een startende over de vloer. De ene keer één met een relaxte agenda die dag en de volgende keer eentje met een overvolle agenda, want die woning moest ook nog…
Kwaliteit, een gezellig gesprekje en toch mooie foto's
Gewoon kwaliteit voor een eerlijke prijs, met een gezellig gesprekje en een relaxte planning, mooie zonnige foto’s professioneel nabewerkt, klaar voor Funda. Zie het niet als kosten, maar als investering. Dat doe ik namelijk ook!