VERKOOPSTYLING; NUT OF NONSENS?
Stel dat twee buren besluiten hun woning te verkopen, één maand na elkaar. Halen zij dan ook dezelfde opbrengst voor hun woning? Ze bezitten beiden een tussenwoning naast elkaar, dus met exact dezelfde ligging van de tuin. Zo gaan zij te werk:
DE EIGENAAR VAN NR. 59 HAALT DE WONING LEEG
Hij zet de woning in de verkoop voor € 300.000 k.k. een vierkante meterprijs van € 2.272. Hij verkoopt de woning voor € 313.000 k.k. en maakt een winst van € 13.000,00. Oftewel hij ontvangt 4,33% meer dan de vraagprijs.
DE BUURMAN OP NR. 61 LAAT DE WONING VOLLEDIG INGERICHT
Hij presenteert de woning zoals een vastgoedstylist adviseert en prijst terecht de hogere mate van afwerking aan. Deze woning is bovendien 3% groter en ligt op 9,6% meer grond dan nr. 59. De vraagprijs is daarom € 325.000 k.k. Een vierkante meter prijs van € 2.390. Deze woning wordt verkocht voor € 355.000 k.k. en buurman nr. 61 maakt een winst van € 30.000,00. Oftewel hij ontvangt 9,23% meer dan de vraagprijs.
DE KOSTEN TERUGVERDIENEN
Stel dat buurman nr. 59 zijn woning had laten inrichten door een vastgoedstylist en hier een investering had gedaan van € 2000 voor de huur van meubels en het stijlvol inrichten ervan, dan had hij met het percentage van de buurman van 9,23% een opbrengst gehaald van € 327.690, een winst van € 25.690 gehad. Of uitgaande van het feit dat zijn woning slechts 3% kleiner is dan die van zijn buurman zelfs een opbrengst van € 344.350, een winst van € 42.350. Als de buurman op nr. 59 zijn meubels wel had laten staan dan waren de kosten van de interieurstylist zelfs nog lager geweest. Al met al zal het exacte bedrag natuurlijk ergens in het midden liggen, ook gezien het verschil in grondoppervlak.
EEN MOOI VOORBEELD VAN WAT EEN INGERICHTE EN OPTIMAAL GEPRESENTEERDE WONING VOOR HEEFT OP EEN LEGE WONING
Kortom, verkoopstyling heeft zeker nut. Gewoon het feit dat de koper de potentie van de woning direct ziet en dat er heel waarschijnlijk meer geïnteresseerden voor deze woning zijn omdat deze zo aantrekkelijk wordt gepresenteerd. Dus verkoopstyling heeft zeker nut. Dat is beslist geen nonsens!