FAQ / Veel gestelde vragen

Waarom zou ik verkoopstyling toepassen? Mijn woning verkoopt zo ook wel.

Zeker, uiteindelijk zul je een koper voor je woning vinden. De vraag is alleen wanneer en tegen welke voorwaarden. Door zelf je woning optimaal te presenteren, sta jij zelf aan het roer. Je woning is dan aantrekkelijk voor een breed publiek, de functies zijn duidelijk en een koper zal sneller reageren. De totale tijd die jij de woning netjes en opgeruimd moet houden voor bezichtigingen zul je zo tot een minimum beperken. Bovendien geeft het veel voldoening te weten dat jij er alles aan hebt gedaan om de woning optimaal te presenteren. Dat haalt echt stress weg in het hele proces.

Welke bijkomende kosten zijn er?

De genoemde prijzen op de website zijn exclusief eventuele parkeerkosten. Ook zijn de accessoires niet inbegrepen omdat bij elke woning andere zaken nodig kunnen zijn. Bij het alles uit handen pakket zijn materialen zoals verf, verhuisdozen en kosten voor accessoires niet inbegrepen. Verder kun je pakketten uitbreiden met opties die in deze FAQ worden genoemd.

Hoe wordt de betaling geregeld?

Na het bevestigen van de dienst ontvang je per e-mail een factuur met een specificatie van de kosten en de BTW. Ik vraag je deze factuur binnen 8 dagen te betalen. In sommige gevallen is het mogelijk de rekening via de makelaar of notaris te laten verlopen. Informeer naar de mogelijkheden. 

Is de fotoreportage voorzien van 2D en 3D plattegronden?

Voor meetrapporten en plattegronden in 2D en 3D volgens de NEN 2580 methode werk ik samen met een partner. Dit zit niet standaard in mijn pakket. Neem anders even contact met mij op voor de juiste toeslag. 

Maak je ook 360° foto’s?

Ja, zeker! Ik bied dit zelfs standaard aan in mijn pakket ‘verkoopstyling fotofinish’ en ‘verkoopstyling trajectcontrole’.

Hoe lang duurt het tot ik een afspraak heb?

Een afspraak bij jouw thuis kan vaak op korte termijn, meestal in dezelfde week. Wel hanteer ik maximum aantallen voor mijn werkzaamheden, zodat elke klant de nodige aandacht van mij krijgt.  

Wat is het verschil met een 'gewone' vastgoedfotograaf?

Een reguliere vastgoedfotograaf zal bij jou thuis direct aan de slag gaan met de fotografie. Zonder een laatste check te doen. Ook komt hij op de geplande dag en tijd, ook als het regent. Mijn fotoreportage gaat altijd vooraf  met het nalopen of de styling helemaal gelukt is. Dus bij mijn geen kreukelig beddengoed of rommel onder het bed op de foto. Dat heb ik allemaal al opgelost voordat ik de fotoreportage maak. Bovendien zorg ik ervoor dat de buitenfoto’s altijd met een zonnetje worden genomen, desnoods kom ik daarvoor bij je terug. Dat heeft een traditionele vastgoedfotograaf meestal niet als standaard service.

Hoe specifiek is het boodschappenlijstje?

Indien jezelf het e.e.a. aan sfeermakers wilt aanschaffen, omdat je ze bijvoorbeeld in je nieuwe huis ook gaat gebruiken. Als je het fijn vindt om de benodigde accessoires al uitgezocht aangeleverd te krijgen op een overzichtelijk boodschappenlijstje, dan kan ik dit voor je verzorgen. Ik geef dan per ruimte exact aan welke accessoires nodig zijn, waar je ze neer gaat zetten, waar jij ze kunt kopen en tegen welke kosten. Jij hoeft ze dan alleen maar op te halen of online te bestellen bij de betreffende winkel. Zo’n uitgebreid boodschappenlijstje kost € 125 incl. BTW.

Geef je ook online stylingadvies?

Als het echt niet lukt om in de woning af te spreken dan kan dat zeker. Ik probeer met online-stylingadvies het advies aan huis zo goed mogelijk na te bootsen en vraag je daarom ook om mij vooraf foto’s van je woning te e-mailen/Whatsappen. Foto’s gewoon geschoten vanuit de deuropening op buikhoogte vanuit elke ruimte zijn hiervoor voldoende. Deze foto’s nemen we dan tijdens het online-advies gesprek samen door en bepalen voor elke ruimte wat nodig is om op te ruimen, toe te voegen, anders neer te zetten etc. Net zoals ik dat zou doen als ik ter plaatse bij je ben. Alleen als ik bij je thuis ben kan ik bepaalde zaken voordoen over uitgebreider toelichten. Tevens ontvang je al lopende door jouw huis veel tips en adviezen. Bij online-stylingadvies maak je ook zelf aantekeningen om na het gesprek meteen aan de slag te kunnen gaan. 

Ik wil (online-) stylingadvies, en misschien daarna nog de fotografie, welk pakket kies ik dan?

Als je in eerste instantie kiest voor alleen (online-)advies, het pakket ‘verkoopstyling sprint’, en je besluit later toch ook de fotografie, het pakket ‘verkoopstyling fotofinish’, door mij te laten verzorgen, betaal je alleen het verschil bij. Zo betaal je nooit te veel. 

Wanneer kies je voor het pakket 'verkoopstyling trajectcontrole'?

Het pakket ‘verkoopstyling trajectcontrole’ is echt bedoeld voor mensen die geen tijd, geen idee hoe of geen zin hebben om zich bezig te houden met de presentatie van hun woning. Voor hen maak ik de selectie wat blijft aan meubels en accessoires voor de presentatie. Ik neem indien nodig aanvullende sfeermakers mee, ik pak de overbodige spullen in verhuisdozen. Ik coördineer aanvullende werkzaamheden zoals wandjes witten, verhuizing, schoonmaak, huurmeubels etc. Maar ik help ook bijv. met het maken van de keuze voor de makelaar die het beste bij je past. 

Een lege woning verkoopt toch beter dan één die is ingericht?

Helaas is dit een misvatting. Meubels hebben een waardevolle taak. Bij een lege woning ligt de nadruk op de mate van afwerking en niet meer op de ruimte zelf. Er is namelijk niets anders te bekijken. Meubels geven een duidelijke functie aan een ruimte en de hoeveelheid meubels geeft bovendien aan met hoeveel personen je de woning kunt bewonen.  Als kopers zelf met de plattegrond moeten gaan uitvogelen of hun driezitsbank gaat passen, dan heb je kans dat ze afhaken en de volgende woning online gaan bekijken. Kopers zien graag in één oogopslag of de woning geschikt voor hen is.

De inrichting is wel erg gedateerd, dan maar beter leeghalen toch?

Nee, ook bij een gedateerde inrichting is leeghalen geen goed idee. Ook al zijn de meubels wat gedateerd, dan nog hebben zij een waardevolle taak. Je brengt huiselijkheid aan en geeft duidelijke functies aan de ruimtes. Eventueel zijn er wat moderne accessoires nodig om de woning wat meer naar de huidige smaak te brengen, maar dat is echt niet de hoofdzaak. Kopers zien gewoon graag in één oogopslag of de woning passend voor hen is.

O jee, ik heb de woning al leeggehaald, wat nu?

Ben je toch al voortvarend aan de slag gegaan met het leeghalen van de woning? Dan is er nog de mogelijkheid om met het huren van meubels toch iedere ruimte optimaal te presenteren. Er zijn volledige interieurs te huren voor één maand, die je vervolgens per maand kunt verlengen. Denk hierbij aan huurkosten van € 25 per m2 woonoppervlakte voor de eerste maand en verlengingskosten van ca. € 250,- per maand. Sfeermakers heb ik in eigen inventaris en kan ik meteen voor je meenemen. Neem contact met mij op om dit te bespreken. 

Wat als een ruimte in huis écht niet mooi te maken is?

Stel de keuken of badkamer is sterk verouderd en hier valt niet echt wat van te maken met styling. Een verbouwing gaat echt te ver en is ook helemaal niet nodig. Dan is er nog de mogelijkheid om een digitale restyling van deze ruimte te laten maken. Dit is een fotorealistische tekening van die ruimte, voorzien van een moderne inrichting, zodat je toch een optimale voorstelling van deze ruimte aan je fotoreportage kunt toevoegen. Dit heet ook wel een artist impression. Denk hierbij aan aanvullende kosten van éénmalig € 35 als opstartkosten en  € 55 per ruimte die digitaal ingericht gaat worden.

Onze woning gaat live in een echte seizoen maand, is dat erg?

Komt jouw woning live op Funda met foto’s na hevige sneeuwval, met kale struiken, met kerstversiering of oranje WK versiering in de straat? De koper krijgt dan een ander beeld van de woning dan op het moment dat de bezichtiging plaatsvindt. Dit kan nadelig zijn. Laat mij dan deze foto’s opnieuw voor je maken zodat jouw fotoreportage weer up-to-date is. Neem contact met mij op om te bespreken welke foto’s je het beste kunt vervangen. Reken op een bedrag van € 25 per foto.